Stärk dina vegetariska rätter med en kraftfull kompis
För dig som vill stärka upp dina måltider med extra protein och andra viktiga näringsämnen, har vi tagit fram ett inspirationsmaterial som vi kallar för
En köttbulle gjord på nötfärs och ärtprotein som ger ett nästintill halverat klimatavtryck men som smakar lika gott som en traditionell köttbulle – det låter nästan för bra för att vara sant.
En köttbulle gjord på nötfärs och ärtprotein som ger ett nästintill halverat klimatavtryck men som smakar lika gott som en traditionell köttbulle – det låter nästan för bra för att vara sant.
Nötkött står för en stor del av det råvarurelaterade klimatavtrycket på restauranger och inom offentlig måltid. Vi på Orkla FoodSolutions vill vara med och driva på utvecklingen mot mer hälsosamma och hållbara färsprodukter, och därför har vi nu tagit fram en köttbulle med protein från svenskodlad ärta och svenskt nötkött.
Felix Richter jobbar som Kategoriansvarig för färsprodukter på Orkla FoodSolutions marknadsavdelning och Robert Friedrich är Gastronomisk utvecklare med bakgrund som kock. De har båda jobbat med att ta fram FELIX Nötköttbulle med ärta, som anländer på marknaden under mars.
– Vi undersökte intresset för den här typen av köttbullar redan 2021 men då var intresset från våra kunder rätt svalt. Sedan dess är det allt fler, framförallt skolor, som har börjat dryga ut sina färsrätter med till exempel våra formbara vegofärser från Anamma®. Dels för att minska klimatavtrycket men även för att sänka sina kostnader. Så många av våra kunder har redan börjat anamma hybridtänket.
– Den här typen av produkt är inget nytt, vi hade liknande produkter för cirka 10 år sedan, men då tog de inte riktigt fart. Sedan dess har det hänt mycket och nu är marknaden mogen, inte bara för att servera mer vegetariskt, utan även för att servera köttprodukter med lägre kötthalt. Att kocken Jessie Sommarströms 50/50-bullar blev årets rätt 2023 är ju ett tydligt tecken på detta.
– Målbilden var att utveckla en köttbulle som är så lik en nötköttbulle som möjligt i både smak och textur, och även vad gäller proteinhalt. Eftersom vi gärna även vill jobba med svenskodlade råvaror föll valet på ärtprotein. De gula ärtorna odlas i Sverige och proteinet utvinns i vårt närområde. Dessutom är den lite snällare ur ett allergenperspektiv då fler kan äta produkter med ärtprotein än produkter med till exempelvis sojaprotein.
– Som vid alla utvecklingsprojekt började vi med att få in kund- och konsumentinsikter.
Där skapar vi oss en uppfattning om och förståelse över vad de vill ha och varför. Med det som utgångspunkt skapar vi sen en målbild över hur vi vill att produkten skall vara rent sensoriskt och teoretiskt i form av mervärden, ingredienser och näringsvärden.
– Med målbilden i bakhuvudet tar man sedan fram recept, som skall matcha bilden. Beroende på produkt kan den biten ta lite tid, men i det här fallet gick det förhållandevis snabbt, eftersom vi är väldigt kunniga på både kött- och vegobullar.
– Orkla besitter enormt stor kompetens både inom vegetariska produkter och färsprodukter. Det som har varit häftigt i arbetet med den här köttbullen har varit att föra samman dessa kompetensområden och skapa något helt nytt. En hybrid mellan en vegobulle och en köttbulle.
– Robert har gjort prototyper på köttbullar. Väldigt många prototyper. Tillsammans har vi smakat, justerat i recept och vägt olika produktegenskaper mot varandra, för att till slut landa ut i en produkt som vi känner oss riktigt nöjda med.
– Den här köttbullen smakar som en köttbulle, och det är det som är poängen. Du ska kunna halvera ditt köttintag utan att behöva kompromissa med smak, näringsvärden och sensorisk upplevelse.
– En väldigt stor skillnad eftersom köttbullar är en frekvent servering i många skolor och hushåll. Men det beror såklart på vad du har i dina vanliga köttbullar. Men om vi jämför med en nötköttbulle, som är vanligast inom offentlig måltid, så är klimatavtrycket knappt hälften så stort. Och eftersom det fortfarande serveras väldigt mycket köttbullar gjorda på nötkött så är den potentiella klimatvinsten väldigt stor.
– Det är nog en rad olika faktorer som spelar in, men om vi ska lyfta något tror vi det handlar om inflation, klimat och smak. Det är ett enormt stort fokus på klimat och den påverkan som vår mat har på klimatet, inte minst kött. Detta har ju banat väg för en mängd köttanaloger som många gånger är riktigt bra. Trots detta är det fortfarande många som inte tycker att de är tillräckligt bra. Att de inte levererar en lika bra smakupplevelse som köttalternativen. Men det som vi, och många andra har insett, är att det inte behövs så mycket kött för att ändå få den smak och den sensoriska upplevelsen som animaliskt kött ger.
– Så för alla de som vill äta mer klimatsmart och hälsosamt, men har upplevt att det finns en motsättning mellan klimat och smak är 50/50-färser eller 50/50-produkter ett riktigt bra alternativ. Vi tror att hybridprodukter har en stor potential att överbrygga gapet mellan köttprodukter och köttanaloger och kan tilltala en växande andel flexitarianer.
– Det är ju klassisk svensk husmanskost som älskas av både vuxna och barn, även kräsna barn. Dessutom är köttbullen allsidig eftersom man kan äta den som den är eller med makaroner, med potatismos, på mackan och så vidare.
Text: Sofie Strandberg
För dig som vill stärka upp dina måltider med extra protein och andra viktiga näringsämnen, har vi tagit fram ett inspirationsmaterial som vi kallar för
Vi besökte anläggningen i Kungshamn för att se hur Abba Fiskbullar tillverkas. Vi passade även på att snacka krisberedskap, laga mat med få ingredienser och
FELIX Ärtsoppa i storhushållsförpackning är enkel att tillaga och smakar precis som en klassisk ärtsoppa ska göra. Den är dessutom unik i sin långa hållbarhetstid,
Tillsammans med Brynäs IF har vi på Orkla FoodSolutions inlett ett nytt samarbete, vilket innebär att en temakiosk med Grandiosa-pizzor nu finns i Monitor ERP
Vår webbplats placerar cookies på din enhet om du har godkänt det i webbläsarinställningarna. Cookies används för att förbättra webbplatsen, samt för analys och intressebaserad reklam.
Läs mer om Orklas behandling av personuppgifter, inklusive rätten till tillgång