
Anders klimatuppdaterar barnens absoluta favorit
Anders brinner klimatsmart skolmat. Hans erfarenhet är att barn äter med ögonen först, och att färg och form gör skillnad!
“Schnitzel och hamburgare är Landskronas skolmatsfavoriter. Det var så idén föddes att skapa en klimatsmart kombination av båda.”
Att barnens favoriter får stå i centrum och låta dem vara med att bestämma tror måltidsstrategen Madeleine Nolin är nyckeln till att få barnen att äta mer vegetariskt. Med sin rätt, hamburgare på couscousschnitzel, hoppas hon kunna locka eleverna att välja klimatsmart.
Madeleine Nolin har jobbat som kock sedan 2007 och arbetar idag som måltidsstrateg för Landskrona stad där hon är en del i att utveckla måltiden och måltidsupplevelsen. Att vara med under Fast Fusion Climate Week är en självklarhet för henne.
– Jag tycker det är superviktigt att uppmärksamma att klimatsmart mat är gott och att vi kan äta oss till en bättre miljö och en bättre värld. Förra året bjöd vi in vårdnadshavare till elever att delta så att de också kan sprida positiv energi kring ämnet. Det är viktigt att de ser vad vi serverar och får ta del av måltidsupplevelsen. Jag tycker verkligen att fler kommuner borde vara med under veckan.
– Jätteroligt och bra tema, det är ju barnen vi ska locka att äta mer klimatsmart. Till Landskronas barn ville jag göra en kombination av schnitzel och hamburgare som jag vet att de älskar!
– Jag frågade runt lite bland de som jobbar i offentlig verksamhet och alla sa att barnens favoriter var schnitzel på första plats och burgare på andra plats, så jag mixade dessa två och resultatet blev schnitzelburgare på Vegetarisk Schnitzel från Lecora.
– Rostad vitlökscrème tänkte jag kunde vara en rolig twist, och när det kommer till salladen tänkte jag på pizzasallad som barn älskar. Det blev en kul variant tyckte jag.
– I rätten använder jag rödkål, potatis och vitlök som är i säsong som använts i rostade potatisstrimlor, vitlökscrème, chilipicklad rödkål- och fänkålssallad.
– Rödkålssalladen håller länge då den ligger i sin lag, vitlökscrème kan serveras på salladsbuffén eller på macka, och brödet kan du göra krutonger av.
– Båda är viktiga tycker jag. Först och främst är det viktigt att barnen ser allt som serveras, eftersom de vill veta vad de äter. Även namnet ska vara tydligt och inte för konstigt, en schnitzelburgare tycker jag att man förstår vad det är.
– Att köra mer 50/50 kanske? Det vill säga att man blandar animaliska och vegetariska råvaror i rätten. Eller jobba med tema Svenskt eller Norden? Det hade även varit kul att fokusera på enbart svenska produkter, det känns verkligen hållbart att jobba med lokala råvaror.
– Det underlättar oerhört om alla vi som är runt barnen är nyfikna och har en positiv inställning. Kanske låta barnen bestämma en favoritvegetarisk rätt via röstning till exempel. Sedan hade det varit fantastiskt om pedagoger hade velat ta del av materialet med måltidspedagogik.
– Det är ju jättebra att lyfta ämnet och det är viktigt att eleverna är med på tåget. Så det är varsamhet och tålamod som gäller för att få med dem. En klimatdag här och där kanske är bättre än en hel vecka åt gången, det blir lite roligare att sprida ut dagarna.
– Man kanske kan ta fram fem olika klimatsmarta rätter under en vecka där eleverna sedan får rösta på en rätt som de tycker ska vara med.
Anders brinner klimatsmart skolmat. Hans erfarenhet är att barn äter med ögonen först, och att färg och form gör skillnad!
FELIX Nöt & Grönt är tre klassiker med lika delar grönsaker och svenskt nötkött. Köttbullar, pannbiffar och burgare som hjälper dig att minska mängden kött
För dig som vill stärka upp dina måltider med extra protein och andra viktiga näringsämnen, har vi tagit fram ett inspirationsmaterial som vi kallar för
Vi besökte anläggningen i Kungshamn för att se hur Abba Fiskbullar tillverkas. Vi passade även på att snacka krisberedskap, laga mat med få ingredienser och
Vår webbplats placerar cookies på din enhet om du har godkänt det i webbläsarinställningarna. Cookies används för att förbättra webbplatsen, samt för analys och intressebaserad reklam.
Läs mer om Orklas behandling av personuppgifter, inklusive rätten till tillgång